Onderzoek

Ik los graag adviesvraagstukken op in de vakgebieden branding, marketing en communicatie. Daarnaast ben ik beschikbaar voor de fase die vaak voorafgaat aan advies: onderzoek. Denk hierbij aan verschillende soorten marktonderzoek, zoals het meten van de corporate merkpersoonlijkheid of een analyse van waarden en betekenissen in relatie tot uw merk, die relevant zijn voor de afnemer. Het kan soms ook nodig zijn om meer inzicht te hebben in de organisatie zelf. Een voorbeeld hiervan is het meten van de organisatiecultuur om met die inzichten de slagingskans van een veranderproces te vergroten.

Onderzoek is niet alleen weggelegd voor multinationals of de Rijksoverheid. Het is bereikbaar voor elk type organisatie. Onderzoek is simpelweg een middel om wijzer te worden en daardoor betere beslissingen te nemen. In mijn aanpak maak ik zo veel mogelijk gebruik van wetenschappelijk gevalideerde methodes. Het is van belang dat je iets meet met een instrument dat er geschikt voor is, anders leidt meten niet tot weten.

Van een aantal onderzoeksproducten heb ik beknopte factsheets samengesteld die onder andere behandelen waarvoor het onderzoeksproduct geschikt is en wat er aan voorbereiding nodig is. Onderstaande contactformulier kunt u gebruiken om zo’n factsheet vrijblijvend op te vragen. Op dit moment (deze lijst wordt aangevuld) zijn de volgende factsheets beschikbaar:

  • Betekenisstructuuranalyse. Methode voor het achterhalen van waarden, betekenissen en attributen van het eigen merk, die relevant zijn voor de doelgroep (onderdeel van positioneringsanalyse).
  • Klanttevredenheid. Methode voor het meten van de klanttevredenheid op de 5 dimensies uit het SERVQUAL-model: betrouwbaarheid, responsiviteit, zekerheid, empathie en tastbare zaken.
  • Merk- en werkwaardeninstrument. Methode voor het achterhalen van de waarden van de medewerkers en hoe deze samenhangen met de organisatiewaarden.
  • Merkpersoonlijkheid. Methode voor het meten van toegeschreven persoonlijkheidseigenschappen aan het eigen merk en aan concurrerende merken.
  • Organisatiecultuur. Methode voor het achterhalen van de bestaande en gewenste cultuur van de organisatie.

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑