Hoe ‘kijkt’ jouw auto?

Mensen zien gezichten in allerlei producten of voorwerpen. Van deurklink tot koffiezetapparaat en van handvat tot radio. Maar het meest bekende ‘gezicht’ is toch wel de neus van een auto.

Het zien van het gezicht van een auto is één ding. Maar maakt het voor de verkoop en de waardering van het model ook iets uit hoe de auto kijkt? Ja dus. Landwehr, McGill en Herrmann deden onderzoek hiernaar, zoals eerder dit jaar gepubliceerd in Journal of Marketing.

De vriendelijkheid van een auto werd afgeleid van de ‘mond’, oftewel de gril. Gaan de uiteinden, denk mondhoeken, iets omhoog, dan glimlacht de auto en is hij dus vriendelijk. Gaan de uiteinden van de grill omlaag, dan kijkt hij dus onvriendelijk. Als men de voorkant van de auto agressief vond, dan kwam dat door de koplampen, oftewel de ogen. Staan de koplampen schuin omhoog, dan kijkt de auto boos.

Maar welk gezicht verkoopt nu het beste? Dat blijkt een mix te zijn. Uit het onderzoek kwam naar voren dat auto’s met boze koplampen, in combinatie met een vriendelijke gril, beter verkopen dan andere auto’s.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s